Mobilna strona internetowa

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło zmiany w algorytmie dla wyszukiwań mobilnych. Mobilna strona internetowa stała się obowiązkowym uzupełnieniem prezentacji oferty firmy.

Zmiany algorytmu potrwają zapewne kilka tygodni, jednak pewne jest to, że w wynikach wyszukiwania na tablety i smartfony strony bez wersji dostosowanej do tych urządzeń znacznie „spadną”.

Jakie są możliwości dostosowania strony do urządzeń mobilnych?

Możliwe jest przygotowanie całkowicie od nowa strony przystosowanej do niskich rozdzielczości wyświetlaczy tabletów i smartfonów.

Równie dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie responsywnej wersji serwisu (RWD – Responsive Web Design). Jest to ostatnio bardzo często powtarzany zwrot.

 Co to jest strona responsywna RWD

Jest to tak przygotowana strona internetowa, że kiedy jest otwierana na wyświetlaczach o mniejszych rozmiarach (rozdzielczościach) automatycznie dostosowuje swój wygląd do tych urządzeń.

W praktyce przygotowywanych jest kilka wersji pliku odpowiedzialnego za wygląd strony oraz odpowiednio pomniejszone zdjęcia/obrazy.

Zalety wersji mobilnej witryny

  • brak konieczności przebudowy starej wersji witryny – wersja mobilna może być stworzona od podstaw
  • dedykowany interfejs dla urządzeń mobilnych
  • możliwość implementacji tylko wybranych, wymaganych funkcjonalności
  • szybsze ładowanie stron na urządzeniach mobilnych.

Wady wersji mobilnej witryny

  • brak dostosowania do rozdzielczości ekranu urządzenia mobilnego
  • nadmierne uproszczenie witryny względem możliwości wybranych urządzeń – nadmiernie okrojona użyteczność na urządzeniach o dużej rozdzielczości i zwiększonej wydajności
  • koszty wdrożenia i rozwoju dwóch wersji.

Zalety Responsive Web Design

  • strony dostosowane do każdego urządzenia
  • brak oddzielnych wersji witryny dla urządzeń mobilnych
  • wyjątkowa elastyczność
  • wygoda użytkowania
  • stosunkowa łatwa implementacja.

Wady Responsive Web Design

  • wzrost transferu danych
  • brak obsługi CSS3 i reguły @media w starszych wersjach przeglądarek internetowych
  • problemy z dobraniem odpowiednich rozdzielczości
  • ograniczona możliwość optymalizacji doświadczeń użytkowników urządzeń mobilnych
  • czasochłonność wdrażania i długi proces testowania.
Google preferuje stosowanie RWD, gdyż mniejsza to ilość stosowanych przekierowania, tym samym szybszy jest czas wczytywania, a co najważniejsze pozwala uniknąć powielenia treści (Duplicate Content). W przypadku stosowania osobnej wersji mobilnej należy tworzyć nowe treści lub stosować metatag rel=”cannonical”.

Informacja Google`a  (wersja angielska)

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2015/04/faqs-april-21st-mobile-friendly.html