Strategia rozwoju kancelarii prawnej

strategia rozwoju kancelarii

Strategia rozwoju jest to niezwykle ważny dokument, który powinien powstać na samym początku działalności, a najlepiej jeszcze wcześniej. Mało która kancelaria prawa posiada taki dokument, nie wspominając o strategii marketingowej (o niej będzie w innym wpisie).

Strategia rozwoju powinna zakładać etapy rozwoju firmy, bo tym przecież jest kancelaria, oparte o przedziały czasowe. Dość powszechnie stosowana jest strategia opracowywana na najbliższe 5 lat. Obejmująca cele (kroki rozwoju) określane najczęściej w rocznych odstępach.

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że taka strategia opisuje rozwój kancelarii w kolejnych latach, opisując:

  • wzrost dochodów
  • zatrudnienie pracowników
  • ilości klientów
  • rozpoznawalności na rynku
  • reputację

Strategia rozwoju w kancelarii adwokackiej, radcowskiej czy jakiejkolwiek innej firmie w jasny sposób definiuje cele i metody ich osiągnięcia. Taki dokument niezwykle ułatwia realizację wszystkich założeń, a tym samym upraszcza rozwój firmy.

Dokładne zaplanowanie działań i nadanie im odpowiedniego kierunku jest niezwykle istotne dla każdego właściciela/ managera myślącego o rozwoju kancelarii. Jest to również szalenie ważne w zdobywaniu nowych rynków i branż.

Strategia rozwoju kancelarii prawnej pozwala również precyzyjnie rozliczać siebie lub osoby odpowiedzialne za jej realizację.

Dokument ten, może stanowić podstawę kontroli efektywności pracy, jak również może być wskaźnikiem konkretnych elementów do poprawy lub wręcz całkowitej zmiany.

Strategia rozwoju kancelarii, a kryzysy

Zawarte powinny być również działania naprawcze w okresie kryzysów. Począwszy od kryzysu gospodarczego, poprzez kadrowy na wizerunkowym kończąc. Taki zabieg pozwala na zminimalizowanie negatywnych perturbacji związanych z danym zdarzeniem.

Zakres działania podczas kryzysu jest nieodzownym elementem strategii rozwoju, bo przecież zawsze trzeba być przygotowanym na niespodziewany obrót spraw.

Ten element powinien zostać przedstawiony każdemu z pracowników, by w awaryjnej sytuacji nie tracić czasu na zaznajamianie z nim odpowiednich osób.

Czy warto tworzyć strategie rozwoju kancelarii?

Jak najbardziej tak. Jest to znakomite usystematyzowanie wszelkich informacji oraz swoistym drogowskazem na przyszłość. Jeśli jest czas by go przygotować, to warto zrobić to samemu, w przeciwnym razie dobrze jest wesprzeć się zewnętrzną firmą. Fachowe doradztwo zaoszczędzi wiele czasu i sprawi, że strategia będzie kompletna.